https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/bbc-raketoplany-jsou-pry-ekologictejsi-nez-letadla
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

BBC: Raketoplány jsou prý ekologičtější než letadla

11.8.2005 10:15 | PRAHA/LONDÝN (EcoMonitor)
Posádka raketoplánu Discovery při průletu nad Zemí hovořila o viditelných známkách poškozeného životního prostředí. Ale jaké poškození přírody způsobí sám raketoplán, než se vesmírné plavidlo dostane na oběžnou dráhu?
 

Start raketoplánu Columbia v dubnu roku 1981.
Foto: Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA)
Velitelka raketoplánu Eileen Collinsová ze svého dobrého pozorovacího místa ve vesmíru hovořila o viditelných ekologických škodách na Zemi. Přitom přirovnala atmosféru planety ke „skořápce vejce, tak je tenká.“ Potom dodala: „Víme, že nemáme mnoho vzduchu, a proto musíme chránit to, co máme.“ Jenže myslí to Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA) s ochranou životního prostředí skutečně vážně, když posílá na oběžnou dráhu raketoplány? Přitom obrázek startu vesmírné lodi zahalené do oblaků spáleného paliva je to, co si většina lidí představí, když se řekne NASA. Stejně tak by byl dav, který se shromáždí, aby se stal svědkem dramatických okamžiků startu raketoplánu, zřejmě překvapen, jak zplodiny, které tento akt doprovázejí, ničí životní prostředí, píše Zoe Smeatonová na internetových stránkách BBC.

Podle NASA je samotný raketoplán, který startuje pomocí dvou pomocných raket, vybaven „nejdokonalejším motorem na tekutá paliva, jaký byl kdy postaven“. Jako palivo se při vesmírných letech používá zmražený tekutý vodík, který se skladuje při teplotě – 253 °C. NASA o palivu hovoří jako o druhé nejstudenější kapalině na zeměkouli. V motorech se vodík smíchá s tekutým kyslíkem, směs získá během reakce teplotu až 3 136 stupňů a stane se „žhavější, než je bod varu železa.“ Tak vznikne vysoce rychlý proud plynů, který vytvoří tah, jenž donese vesmírné plavidlo na oběžnou dráhu.

George Fraser, ředitel vesmírného výzkumného centra univerzity v Leicesteru, tvrdí, že odpadní plyny, vzniklé kombinací vodíku a kyslíku, tvoří pouze vodní pára, a proto nemají žádný škodlivý dopad na životní prostředí. Takže nový motor NASA je skutečně ekologický, ostatně o vodíkových palivových článcích se uvažuje jako o hlavním pohonu budoucnosti. Nicméně i tak může být vedlejším produktem výroby vodíku oxid uhličitý, záleží na tom, jak je vodík vyráběn.

Na raketoplánu Discovery byl také použit ekologicky vhodnější druh izolační pěny než na jeho předchůdcích. Před rokem 1997 dával Národní úřad pro letectví a vesmír přednost pěnám založeným na freonech, ale když se prokázalo, že látky CFC vedou k poškozování ozónové vrstvy, přestaly se používat. NASA se zachovala podle doporučení Agentury ochrany životního prostředí (EPA) a začala používat ekologičtější izolační pěny. Navzdory těmto faktům však každý start vesmírného plavidla představuje lokální poškození prostředí.

„Klasickým případem je kosmodrom Bajkonur v Kazachstánu, kde se hovoří o skutečně vážném poškození prostředí,“ říká George Fraser. U většiny raketoplánů pochází největší znečištění ze dvou pomocných raket na pevné palivo (SRB), které dodávají při startu až 71,4 % tahu. Ve výšce kolem 45 kilometrů jsou odhozeny a po vylovení z moře se dají znovu použít. Při startu oblak palivových zplodin, který obsahuje kyselinu chlorovodíkovou, zamořuje bezprostřední okolí. Zamořené území se může zvětšovat podle toho, kam se oblak zplodin přesune kvůli větru.

V roce 1993 NASA zkoumala dopady provozu Kennedyho vesmírného centra na Floridě. Podle ní starty vesmírných lodí snížily v nejbližším okolí počet druhů rostlin a chemické látky se také zřejmě mohou ukládat v blízkých lagunách a v tělech zvířat i rostlin. Když se chlorovodík dostane do volné přírody, může snížit přirozené pH těsně pod nejsvrchnější vrstvou půdy, nebo ve vodě, která se tak stane příliš kyselá pro ryby. Podle zprávy je však tento dopad „minimální a bez problémů zvládnutelný“. Podle George Frasera je i dopad raketoplánů na ozónovou vrstvu velice malý, je prý „jen minimální ve srovnání s velkým počtem letadel létajících ve velkých výškách“.

Podle článku Zoe Smeatonové BBC Online News 08. 08. 2005.


reklama

 
Hugo Charvát

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist