https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/paroubkova-vlada-predstavila-svuj-program
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Paroubkova vláda představila svůj program

11.5.2005 11:21 | PRAHA (EkoList)
V úterý 10. května zveřejnila nová vláda Jiřího Paroubka své programové prohlášení, s nímž se bude 13. května ucházet o důvěru Poslanecké sněmovny. V ekologické oblasti připomíná program chytrou horákyni: závazky na ochranu životního prostředí přinejmenším částečně protiřečí snaze ulehčit život podnikatelů a úsilí o omezení individuální automobilové dopravy kontrastuje s ambiciózním programem výstavby dálnic.
 

Poněkud paradoxní situace, kdy Česká republika má během tří let již třetí vládu, ovšem s téměř stejným personálním složením, se projevuje i na textu programového prohlášení. Paroubkova vláda si v oblasti životního prostředí, dopravy či zemědělství nevymýšlela žádné zvláštní novinky proti programu své předchůdkyně vedené Stanislavem Grossem. Celé pasáže textu jsou doslova převzaté z programu Grossovy vlády a dokument má i stejnou strukturu. Program Paroubkova kabinetu je oproti Grosovu programu asi o 1000 slov delší, pasáže věnované životnímu prostředí a zemědělství jsou však výrazně zkrácené. Doprava si naopak, pokud jde o délku textu, u Paroubka polepšila.

Asi nejjednoznačnějším vyjádřením Paroubkovy vlády v ekologické oblasti je závazek nepřipustit "snížení úrovně ochrany životního prostředí a přírody jako důležitého předpokladu pro zajištění kvalitních podmínek pro život občanů" a v souvislosti s účastí veřejnosti na rozhodování ve věcech životního prostředí zachovat "současnou úroveň občanských práv v této oblasti".

Úsilí vlády o omezení individuální automobilové dopravy kontrastuje s ambiciózním programem výstavby dálnic. Na snímku dálnice D8.
Ilustrační foto: Jan Šatoplet/EkoList
Tento závazek má ovšem v programovém prohlášení silné protihráče. Staronoví ministři také slibují, že "zkvalitní a zpřehlední environmentální legislativu s cílem podpořit rozvoj perspektivních šetrných technologií, zvýšit efektivitu českých podniků a posílit jejich konkurenceschopnost na vyspělých světových trzích". Druhé dva cíle lze přitom jen těžko chápat jinak než jako závazek změkčení ekologických předpisů. Zachovat práva veřejnosti na účast při rozhodování bude jistě obtížné při přípravě zákona o vyvlastnění, který má sloužit "k zefektivnění investic ve veřejném zájmu".

V oblasti ochrany přírody se vláda omezuje na "kvalitní péči o soustavu chráněných území NATURA 2000". Zatímco Vladimír Špidla sliboval v srpnu 2002 vyhlášení Chráněných krajinných oblastí Novohradské hory, Český les a Střední Poohří, vláda Stanislava Grosse v srpnu 2004 se spokojila s vyhlášením CHKO Český les (což také splnila). Paroubkova vláda žádnou další CHKO nepřipravuje.

Paroubkova vláda na druhou stranu od Grosse převzala bod, který byl už ve Špidlově programu - totiž připravit "koncepci rozpočtově neutrální ekologické daňové reformy" a předložit návrhy příslušných zákonů. Již Grossova vláda si ale splnění tohoto úkolu odsunula až na samý konec roku 2005, takže je málo pravděpodobné, že by parlament do voleb v červnu 2006 stačil příslušné daňové úpravy schválit. Je také otázka, jak se ministrům podaří sladit tento závazek s jiným slibem, totiž "nepředkládat návrhy na zvýšení daňových sazeb".

V oblasti dopravy mají všechny vlády společná hesla o podpoře veřejné dopravy na straně jedné a důraz na budování dálnic na straně druhé. Potřebu dálnic zřejmě ministři každé další vlády pociťují silněji a silněji: zatímco Špidlova vláda konkrétní dopravní stavby prakticky neuvádí, Grossova již podává obsáhlý výčet žádoucích dálnic (D1, D3, D5, D8, D11, D47), kterému ovšem předchází seznam železničních koridorů. V Paroubkově prohlášení již seznam dálnic železnice předběhl a rozšířil se o několik rychlostních silnic. Současně s výstavbou dálnic hodlá vláda (stejně jako její předchůdkyně) podpořit veřejnou osobní dopravu, aby tak "čelila neúměrnému nárůstu automobilové individuální dopravy".

Ambice, které má nová vláda v oblasti výstavby dálnic, jí ale v porovnání s jejími předchůdkyněmi chybějí právě ve veřejné dopravě. Zatímco Vladimír Špidla sliboval přístup občanů k veřejné dopravě zlepšit "z hlediska jejího rozsahu a kvality", Stanislav Gross i Jiří Paroubek ho chtějí již jen zajistit "v potřebném rozsahu, kvalitě a za přijatelnou cenu". Gross však navíc sliboval sjednotit "podmínky pro úhradu ztráty z veřejné hromadné dopravy pro silniční i železniční dopravu"; tento cíl Paroubek nemá.

V zemědělství vláda upouští od výslovné podpory ekologického zemědělství, kterou měla na programu Grossova vláda. V programu sice zůstává podpora "environmentální funkce zemědělství včetně obnovitelných zdrojů energie", na rozdíl od Grosse se ale Paroubek již nezavazuje podporovat "ekologické zemědělství, včetně zpracování a prodeje ekologických potravin jako formu hospodaření na zemědělské půdě".

V oblasti energetiky klade nastupující kabinet, stejně jako jeho předchůdce, důraz na podporu obnovitelných zdrojů energie a na snižování energetické náročnosti národního hospodářství. Na rozdíl od Grosse je však Paroubkova vláda konkrétnější a výslovně se zavazuje, že "přijme aktualizovaný Národní program na podporu úspor energie a využití obnovitelných zdrojů energie na rok 2006, k naplnění tohoto cíle se zaměří na podporu efektivního využití obnovitelných a v podmínkách České republiky efektivních energetických zdrojů".

K ekologickým tématům v programovém prohlášení vlády se včera vyjádřilo Hnutí DUHA. Mezi klíčové pozitivní body prohlášení podle DUHY patří závazek projednat koncepci ekologické daňové reformy a předložit návrhy příslušných zákonů, dále záměr investovat do péče o krajinu přinejmenším stejný díl evropských zemědělských dotací jako v letech 2004-2006, plán podpořit „rozvoj kombinované dopravy s cílem snížit počet kamionů na silnicích“, slib zajistit „financování údržby a oprav…železniční sítě“ a rozhodnutí připravit takovou dopravní politiku, která dokáže „snížit vliv na životní prostředí“.

Vojtěch Kotecký z Hnutí DUHA zároveň ocenil slib vlády, že „nepřipustí snížení úrovně ochrany životního prostředí a přírody jako důležitého předpokladu pro zajištění kvalitních podmínek pro život občanů“ a „zachová současnou úroveň občanských práv“ v ekologických zákonech. Naráží tím mimo jiné na návrh ministerstva průmyslu a obchodu, který požaduje zjednodušení a proškrtání ekologické legislativy (víc viz článek DUHA: Ministerstvo průmyslu chce omezit zákony chránící zdraví). „Nedovedu si představit, jak by někdo dokázal s vážnou tváří interpretovat materiál ministerstva průmyslu jako záměr, který je v souladu s tímto programovým prohlášením," říká Vojtěch Kotecký.

"Kabinet zkrátka razantní škrty v zákonech, které mají chránit zdravý život každého z nás a zajišťují lidem informace o znečištění, hned v zárodku rázně zatrhl," říká Kotecký.


reklama

 
Radek Svítil

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist