https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/aktiviste-zablokovali-greenweek-kvuli-firme-coca-cola
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Aktivisté zablokovali Greenweek kvůli firmě Coca-Cola

5.6.2010 11:34 | BRUSEL (Ekolist.cz)
Středeční setkání na konferenci Greenweek provázely protesty. Skupina aktivistů z různých ekologických organizací se rozhodla přerušit jednání v hlavním sále ve chvíli, kdy se ke svému projevu chystal Salvatore Gabola, zástupce firmy Coca-Cola. Ten měl promluvit v rámci debatního bloku věnovaného tématu změny spotřebitelského chování a jeho vlivu na ochranu biodiverzity.
 

Protest na Greenweeku
„Nejsme žádná organizovaná skupina, jen jsme nemohli vydržet to, že na největším setkání věnovaném životnímu prostředí si firmy prezentují svoje zájmy," říká Ane Martinová, jedna z protestujících na Greenweeku
Foto: Hugo Charvát

Podle aktivistů, kteří většinou pocházejí z řad místních bruselských organizací, jde však jen o prezentaci samotné firmy. Blok věnovaný spotřebitelství a ochraně rozmanitosti druhů živočichů připravila nevládní organizace Přátelé Evropy (Friends of Europe). Právě ta pozvala za předsednický stůl zástupce firmy Coca-Cola, která je jedním z jejich sponzorů.

Aktivisté přerušily jednání zakrytím předsednického stolu dvěma rudými transparenty s nápisy „Greenweek (zelený týden poz. red) je zelený jako tento transparent“ a „BP, Areva a Dow zachrání Zemi.“ (BP je jedna z největších ropných společností světa, Areva je francouzská společnost, která buduje jaderné reaktory a Dow je jedna z největších agrochemických firem na světě).

Areva, BP Europe a DOW patří mezi "VIP členy" organizace Přátelé Evropy, stejně jako Exxon Mobile, Shell a řada evropských firem, které prodávají pohonné látky. Stejně tak je VIP členem i Světový fond na ochranu přírody (WWF).

„Nejsme žádná organizovaná skupina, jen jsme nemohli vydržet to, že na největším setkání věnovanému životnímu prostředí si firmy prezentují svoje zájmy. Nejde jim o životní prostředí, ale jen o jejich prospěch. Celé je to zelené vymývání mozků,“ řekla Ekolistu.cz mluvčí protestujících Ane Martinová. Podle ní by si na setkání zaštítěném Evropskou komisí neměly dělat reklamu soukromé společnosti, které ničí životní prostředí.

Organizátoři sál uzavřeli a po chvíli nervózního svolávání ochranky se protestující s organizátory dohodli a sál opustili. Odmítli přijmout místo za konferenčním stolem, ale nechali na něm zavěšený transparent.

Zástupce firmy Coca-Cola byl součástí sekce pořádané bruselským think-tankem Přátelé Evropy, která chtěla upozornit na spojitost mezi změnou chování zákazníků i firem, jež by se mělo více zaměřit na ochranu biodiverzity. Podle Paoly Testoriové, šéfky Generálního ředitelství pro zdraví a spotřebitele, je potřeba spojit zájem zákazníků o vlastní zdraví a ochranu přírody, zejména v oblasti zemědělství. Větší zájem o potraviny vypěstované způsobem blízkým přírodě by měl pomoci i ochraně biodiverzity. Pomoci by mělo označování potravin nálepkami, které by nakupujícím řekly, jak moc daný výrobek přírodě škodí. Mluvčí se shodli na tom, že právě informace a komunikace jsou tím klíčem, díky kterému by se mohli lidé a jejich chování změnit.

„Je to ale velmi složité. Podle mě by nefungovalo, kdybychom například označovali všechny výrobky jejich ekostopou. To nic neříká o tom, jaký je jejich dopad na biodiverzitu,“ prohlásil v debatě Salvatore Gabola z Coca-Coly. Podle něj si zákazníci žádají jasné a jednoduché informace, kterým budou rozumět. Nejlépe formou nějakého srovnání nebo měřítka. Tedy ne informaci o množství oxidu uhličitého, ale spíše o podílu na něčem, něco jako „denní dávka uhlíku.“

Podle debatujících se mění vzorce spotřeby v bohatých i chudých zemích. „Potřebujeme ale, aby ekonomika i životní styl na celém světě byl více ohleduplný k životnímu prostředí,“ prohlásil Oliver Greenfield z WWF. Podle zástupce Coca-Coly se prý svět musí zasadit o to, aby lidé byly bohatší, aby se země, ve kterých žijí, dostávaly stále na vyšší úroveň a aby to všechno fungovalo udržitelně. „Je potřeba lidem dávat informace, proto využíváme sociální sítě. Ale je to jiný druh aktivismu, než jsme tu dnes viděli,“ prohlásila na závěr debaty Kristen Falkenburgerová z Global Youth Accord on Biodiversity, což je stránka na síti Facebook, která upozorňuje na potřebu ochrany přírody.


reklama

 
Hugo Charvát
Vydání tohoto textu bylo podpořeno z Revolvingového fondu Ministerstva životního prostředí ČR. Za obsah je zodpovědná výhradně redakce serveru Ekolist.cz a nelze jej v žádném případě považovat za názor MŽP.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist