https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/volby-2010-moravane-podporuji-pokracovani-ekologicke-superzakazky
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Volby 2010: Moravané podporují pokračování ekologické superzakázky

12.5.2010 10:33 | PRAHA (Ekolist.cz)
Strana Moravané kandiduje v parlamentních volbách pod číslem 12. Moravané se chtějí věnovat především prevenci před dopady klimatických změn. Ve svém programu navrhují jak podporu obnovitelných zdrojů, tak zapojení do výzkumu termonukleární reakce coby čisté atomové energie. Chtějí obnovu rozmanité kulturní krajiny, podporu pro ekologické postupy v zemědělství a agroturistiku. Moravané zakročí proti přetíženým nákladním automobilům a chtějí dobudovat dálnice, které by propojily "opomíjené území Moravy".
 

Odpovědi strany Moravané na anketu Ekolistu.cz

Na anketu odpovídal místopředseda strany Zdeněk Zbožínek

1. Předložíte, případně podpoříte zákon na podporu výroby tepla z obnovitelných zdrojů energie?

Ano.

2. Podpoříte podstatné zvýšení poplatků za vyjmutí pozemků ze zemědělského půdního fondu pro účely stavebnictví?

Jde o to, aby územní plán obcí dělali odborníci a aby byl vyvážený. Chceme, aby jsme byli co nejvíce soběstační v zemědělské výrobě a zároveň se vytvářela nová pracovní místa, což znamená podporu podnikatelů. Tedy i výstavbu. Nezvýšíme poplatky, ale podmínky vyjmutí. Pokud to půjde, budeme upřednostňovat výsadbu lesů.

3. Budete pro prolomení limitů těžby uhlí, kvůli kterému by zanikly obce Horní Jiřetín a Černice?

Nebudeme.

4. Podpoříte vznik národního parku Křivoklátsko, případně i dalších národních parků?

Naše úsilí se sice zaměřuje především na území Moravy, ale vznik nových národních parků budeme podporovat. Tedy i Křivoklátsko.

5. Podpoříte pokračování tzv. ekologické superzakázky na likvidaci starých ekologických zátěží?

Jedná se cca o 115 miliard Kč, což je velká suma. Podpoříme však pokračování této superzakázky, protože ekologické škody je třeba odstranit. Vše však záleží na stavu státních financí.

6. Zavedete zpoplatnění pro osobní automobily do 3,5 t za ujeté kilometry?

Ne. Automobily si lidé kupují na to, aby jim ušetřily práci a čas. Ne, aby jim stály v garáži. Zpřísníme však podmínky pro jejich ekologický provoz. (Katalyzátory, provoz na plyn, vodík apod.)

Vybrané pasáže z programu strany Moravané

Životní prostředí

Životní prostředí je nejzákladnější potřebou pro lidský život. Není-li životní prostředí vhodné k životu, lidský život končí. Potom je zbytečné se zabývat i jakýmikoliv dalšími aspekty lidského života. Životní prostředí se proto musí stát naší prioritou.

Strana Moravané je si vědoma všech ekologických hrozeb. Stále častěji se budeme muset vyrovnávat s katastrofálními povodněmi, přívalovými dešti, větrnými smrštěmi, sesuvy a dalšími projevy rozbouřeného klimatu. Všem hrozbám je nutné se s předstihem věnovat a pracovat na prevenci proti nim. Navrhujeme posílení nejen pasivní ochrany, jako je například budování protipovodňových hrází, ale také aktivní ochrany, jako je rozumné využívání přírodních zdrojů a osídlování krajiny s ohledem například na záplavová území, svahovitost a podobně.

Navrhujeme:

- likvidaci přetrvávající staré ekologické zátěže (staré průmyslové zóny, výcvikové prostory, důlní prostory apod.)
- zákaz další povrchové těžby uhlí
- výraznou podporu využívání čistých zdrojů energie, jako sluneční elektrárny, nebo bioplynu a biomasy,
- zapojení do evropského projektu výzkumu využití termonukleární reakce coby ekologicky čisté varianty atomové energie
- v procesu pozemkových úprav se neomezovat jen na narovnání majetkoprávních vztahů, ale i na obnovu rozmanité kulturní krajiny, revitalizaci krajinotvorných prvků (aleje, meze, mokřady, potoky…), zajišťujících stabilní a na živočišné i rostlinné druhy bohaté prostředí, které je také ekonomicky nejvýhodnější pro člověka

Venkov a zemědělství

Venkov je místem, odkud jsme všichni vzešli a kam se rádi vracíme za uchovalejší přírodou a kulturní krajinou. Strana Moravané se zasazuje o to, aby venkov zůstal živým a plodným polem. Zachování bohatství, rozmanitosti a tradic venkova předpokládá nejen přesměrování finančních zdrojů a změnu legislativy, ale také změnu priorit rozhodování o krajině.

Navrhujeme:

- zpracování plánu obnovy sídel, která vlivem nepříznivých demografických trendů již překročila „bod zlomu“ a žije v nich jen málo a většinou starých obyvatel
- zrušení daně z pozemků a nemovitostí. Lidé by neměli být trestáni za to, že na našem území vlastní majetek
- podporu zemědělství s důrazem na moderní ekologické postupy a možnosti krajiny, podpora venkovské turistiky a agroturistiky
- podporu domácích hospodářských specifik, jako jsou drobní vinaři, pěstitelé a chovatelé, a mnohé další, např. legalizací domácích pálenic, osvobozením placení daní u drobných podnikatelů v zemědělství – neplátců DPH apod.
- převést státní zemědělskou půdu obcím a státní lesní půdu spolkovým zemím. Prodej státní půdy realizovat výhradně transparentními metodami
- státní dotace vázat nejen na výrobu, ale také na péči o krajinu a efektivní investice (protierozní opatření, zadržování vody v krajině, obnova krajinotvorných prvků, zalesňování, průchodnost krajiny, pozemkové úpravy ad.)

Doprava

Doprava je strategicky důležitým odvětvím národního hospodářství a současně palčivým ekologickým a společenským problémem. Naše území, zejména Morava, coby severojižní tranzitní země, má přitom jak značný potenciál, tak odpovědnost v této oblasti.

Navrhujeme:

- dobudovat dálnice a silnice dálničního typu na propojení dosud opomíjeného území Moravy
- prosadit rozvoj letišť Mošnov a Tuřany v moderní centra typu odpovídajícímu letištím statisícových měst v západní Evropě
- zásadně restrukturalizovat České dráhy a přeměnit je v efektivně pracující podnikatelský subjekt
- lokální dráhy převést do majetku spolkových zemí a iniciovat vznik dopravních firem účelně kombinujících silniční a železniční osobní i nákladní dopravu
- racionalizovat systémy dopravní obslužnosti a odstranit diskriminaci venkovských oblastí
- svěřit do pravomoci spolkových zemí schvalovat jízdní řády s cílem zajistit návaznost vlakových a autobusových spojů
- systematickými kontrolami hmotnosti vozidel zamezit provozu přetížených kamionů, zpoplatnit jejich provoz na dálnicích a současně zakázat tranzit mimo dálnice tam, kde je možné dálnici využít
- převést do majetku spolkových zemí dálnice na jejich území, silnice I. a II. třídy, a tím sjednotit a zlevnit správu a údržbu silnic


reklama

 
Vydání tohoto textu bylo podpořeno z Revolvingového fondu Ministerstva životního prostředí ČR. Za obsah je zodpovědná výhradně redakce serveru Ekolist.cz a nelze jej v žádném případě považovat za názor MŽP.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist