PlanetArk: Italští řidiči si připlatí za znečištění
Výběr poplatků v takovém měřítku je prvním svého druhu v Evropě. Londýn, který jako první začal používat systém mýtného jako nástroj zlepšení životního prostředí již v roce 2003, připravuje poplatky za znečištění pro nákladní automobily a autobusy, které budou jezdit do první zóny „nízkého znečištění“, až od počátku února. Vlastní opatření připravují i další italská města. V Říme již platí limity na emise dieselových motorů a v Turíně zvažují zavedení poplatků za vjezd do centra města, napsala agentura Reuters.
„Poplatky jsou novou cestou, jak řešit problém se znečištěním a zdravotní problémy,“ prohlásila v rozhovoru pro místní noviny Il Giornale milánská starostka Letizia Morattiová. „Je to model, ke kterému řada měst vzhlíží s velikým zájmem,“ dodala.
Poplatek za automobil se pohybuje od dvou do deseti euro. Mýto je odstupňováno do pěti kategorií podle množství vypouštěných znečišťujících látek. Platí se přes den během pracovních dní, zpoplatněné území zabírá osm kilometrů čtverečních vnitřního města. Automobily budou sledovat kamery na 43 vstupních branách. Řidičům, kteří nezaplatí, může systém vyměřit pokutu 70 euro a víc. Odhadovaný příjem 24 milionů euro za tento rok má být investován do autobusů veřejné dopravy, cyklistických stezek a ekologických dopravních prostředků, napsala agentura Reuters.
Řada evropských měst se potýká s tím, aby dostála limitů Evropské unie pro emise pevných částic, které jsou hlavní příčinou nemocí dýchacích cest. Milánská radnice počítá s tím, že automobilové poplatky sníží znečištění až o třetinu. Od mýta budou osvobozeny dopravní prostředky využívající alternativní pohon jako je metan nebo elektřina a také sanitky, motorky, autobusy, taxíky a vozy dovážející zboží podléhající zkáze. Obyvatelé zpoplatněných čtvrtí mohou požádat o slevu.
Kritici zpoplatnění říkají, že platba za znečištění by se neměla stát jen další daní za automobil. Jiní zase požadují i další opatření. „Automobilové emise jsou velkým zdrojem pevných částic, ale není to jediný zdroj,“ řekl agentuře Reuters Guido Giuseppe Lanzani z úřadu ochrany životního prostředí Lombardie.
Podle článku Antonelly Ciancio z agentury Reuters zveřejněném na serveru PlanetArk 02. 01. 2008.
reklama