NYT: Kostel na okraji Říma nabízí řešení problému se smogem
Hlavní investor, Italcementi Group, přišel s novým povrchovým materiálem, aby vyšel vstříc bělostným skulpturálním formám, typickým pro práci architekta Richarda Meiera. Navíc měl být nový materiál samočisticí a měl pomoci snížit náklady na údržbu budovy na minimum. Investor ale vůbec netušil, že hmota, která obsahuje oxid titaničitý (titanová běloba), dokáže také ničit znečišťující látky ze spalovacích motorů aut i z vytápění domácností. V podstatě působí velmi podobně jako katalyzátor v automobilech.
Také řada dalších firem se snaží vyvinout nátěry a omítky, které by požíraly smog a používaly by se nejenom na vnějších fasádách domů, ale například i na silnicích. Na mnoha místech Evropy a v Japonsku probíhají testy s novými materiály, které někteří vědci vítají jako jedno z dobrých řešení problémů se znečištěným ovzduším. Na druhou stranu ale mnoho odborníků zůstává skeptických, jako například Melanie L. Sattlerová z University of Texas v Arlingtonu. Podle ní je otázkou, zda by pokrytí všech fasád budov mělo nějaký zásadnější vliv na zlepšení kvality ovzduší a zda by se objem takto odstraněných polutantů vůbec projevil.
Oxid titaničitý se používal již dříve u samočisticích nátěrů nebo omítek, protože je fotokatalytický. To znamená, že sluneční UV záření nutí látky v jeho blízkosti k chemické reakci, která urychluje přirozenou oxidaci. Nově se testuje také další materiál, jenž podle firmy Italcementi dokáže rozkládat i oxid dusičitý vznikající při spalování fosilních paliv. „Teoretické práce o fotokatalýze vznikly již v osmdesátých letech, ale nikdo nebyl schopen přijít s praktickým využitím,“ říká Enrico Borgarello, ředitel výzkumu a vývoje firmy Italcementi. Podle studie této firmy mohou díky fotokatalýze poklesnout koncentrace některých látek o 20–70 %. Snížení množství znečišťujících látek je největší do výšky dvou a půl metru nad povrchem, což znamená, že chodci na ulicích zatížených automobilovou dopravou dýchají kvalitnější vzduch, když procházejí kolem takto upravených budov. V rámci jednoho testu byl použit fotokatalytický cement na úseku milánské silnice s průměrným zatížením 1 000 vozidel za hodinu. Podle testů firmy Italcementi se znečištění oxidem dusičitým v okolí snížilo o 60 %.
Ekologové i technici vývoj nového způsobu odstraňování znečištění pozorně sledují. Nicméně odborníci upozorňují, že problémem této technologie je její dlouhodobé používání. Vlastnosti fotokatalyzátoru totiž v průběhu času klesají, tvrdí Howard Liljestrand z University of Texas v Austinu.
Podle článku Elisabetty Povoledové New York Times 27. 11. 2006. Pro čtení nutná bezplatná registrace.
reklama