https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/geoscience-online-panamsky-pruplav-mozna-brzy-ziska-obri-rozmery
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Geoscience online: Panamský průplav možná brzy získá obří rozměry

3.11.2006 01:32 | PRAHA/DÜSSELDORF (EcoMonitor)
Každoročně projede propustí dnes již letitého Panamského průplavu zhruba 14 000 lodí. Tato hlavní tepna mezi Atlantikem a Pacifikem ale postupem času přestává vyhovovat požadavkům dopravců, protože pro značné množství dnešních lodí je již příliš úzká. Do roku 2015 by proto měl stávající kanál nahradit nový, mnohem širší.
 

Vize současného panamského premiéra Martina Torrijose jsou opravdu ohromující. Nový systém zdymadel na obou stranách kanálu by měl být 55 m široký a 427 m dlouhý. Kanál by tak měl být dostatečně široký na to, aby jím bez problémů proplula i v současnosti největší loď přepravující cestující „Queen Mary 2“. Plocha propustí velká zhruba jako čtyři vedle sebe položená fotbalová hřiště by tak poskytovala dostatek prostoru i kontejnerovým gigantům a obřím lodím.

V posledních desetiletích byli rejdaři limitováni rozměry panamských zdymadel, příliš rozměrné lodě tak musely absolvovat nebezpečnou a zdlouhavou objížďku okolo Hornova mysu na nejjižnějším okraji Jižní Ameriky. V současné době jsou stále oblíbenější kontejnerové lodě a při neustále se zvětšujícím celosvětovém pohybu zboží se dopravcům vyplatí stavět stále větší plavidla, a tak snižovat průměrné náklady na dopravu. Dnes se po světových oceánech pohybuje již zhruba 300 nákladních lodí, pro které nedosahuje průplav dostatečných rozměrů. Předpokládá se, že v následujících pěti letech se jejich počet dále zdvojnásobí.

Aby kanál vyhověl budoucím požadavkům, je nutné tuto dopravní tepnu zmodernizovat. Poté by se poplatky za průjezd jedné obří lodi mohly pohybovat i vysoko nad 100 000 $. Jedná se tedy o opravdu významný zdroj financí, který by ale v případě zanedbané modernizace značně ztrácel na významu. Odhadované náklady na tuto investici se pohybují okolo 5 miliard $. Kritici stavby proto často varují, že stavební náklady by se mohly vyšplhat do neúnosných výšek, a stát tak totálně zruinovat. Často jsou také zmiňovány dopady na životní prostředí a možné vyostření situace v oblasti pitné vody.

(Poznámka Ecomonitoru: Současná délka Panamského průplavu je 81,6 kilometru, šířka se pohybuje od 150 do 305 metrů a průměrná hloubka dosahuje 13 metrů.)

Podle článku J. Oppermanna a A. Heitkampa ze dne 28. 10. 2006.


reklama

 
Vendula Maráková

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist