Geoscience online: Panamský průplav možná brzy získá obří rozměry
Vize současného panamského premiéra Martina Torrijose jsou opravdu ohromující. Nový systém zdymadel na obou stranách kanálu by měl být 55 m široký a 427 m dlouhý. Kanál by tak měl být dostatečně široký na to, aby jím bez problémů proplula i v současnosti největší loď přepravující cestující „Queen Mary 2“. Plocha propustí velká zhruba jako čtyři vedle sebe položená fotbalová hřiště by tak poskytovala dostatek prostoru i kontejnerovým gigantům a obřím lodím.
V posledních desetiletích byli rejdaři limitováni rozměry panamských zdymadel, příliš rozměrné lodě tak musely absolvovat nebezpečnou a zdlouhavou objížďku okolo Hornova mysu na nejjižnějším okraji Jižní Ameriky. V současné době jsou stále oblíbenější kontejnerové lodě a při neustále se zvětšujícím celosvětovém pohybu zboží se dopravcům vyplatí stavět stále větší plavidla, a tak snižovat průměrné náklady na dopravu. Dnes se po světových oceánech pohybuje již zhruba 300 nákladních lodí, pro které nedosahuje průplav dostatečných rozměrů. Předpokládá se, že v následujících pěti letech se jejich počet dále zdvojnásobí.
Aby kanál vyhověl budoucím požadavkům, je nutné tuto dopravní tepnu zmodernizovat. Poté by se poplatky za průjezd jedné obří lodi mohly pohybovat i vysoko nad 100 000 $. Jedná se tedy o opravdu významný zdroj financí, který by ale v případě zanedbané modernizace značně ztrácel na významu. Odhadované náklady na tuto investici se pohybují okolo 5 miliard $. Kritici stavby proto často varují, že stavební náklady by se mohly vyšplhat do neúnosných výšek, a stát tak totálně zruinovat. Často jsou také zmiňovány dopady na životní prostředí a možné vyostření situace v oblasti pitné vody.
(Poznámka Ecomonitoru: Současná délka Panamského průplavu je 81,6 kilometru, šířka se pohybuje od 150 do 305 metrů a průměrná hloubka dosahuje 13 metrů.)
Podle článku J. Oppermanna a A. Heitkampa ze dne 28. 10. 2006.
reklama