https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/praha-mestskou-zeleznici-pres-most-inteligence
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

mapa uvnitřPraha: Městskou železnicí přes Most inteligence?

20.9.2006 11:00 | PRAHA (EkoList)
České dráhy i pražská radnice počítají s větším využitím železnice v městské hromadné dopravě. Při pondělní jízdě motorovou soupravou Regionova to novinářům potvrdili náměstek primátora hlavního města Prahy Jan Bürgermeister (ODS), náměstek generálního ředitele Českých drah pro osobní dopravu Jiří Kolář a náměstek ministra dopravy Vojtěch Kocourek. Cestující se podle nich v příštích letech mohou těšit nejen na kratší intervaly mezi vlaky, ale i na svezení po železničních spojkách sloužích dosud pouze nákladní dopravě.
 

Plány na městskou železnici v Praze.
Plány na městskou železnici v Praze, vystaveno při příležitosti Dne mobility 18. září 2006.
Zdroj: SÚDOP Praha a. s., poster ke Dni mobility 2006

České dráhy zdůrazňují, že vlakem se lze již nyní dostat z řady míst do centra Prahy podstatně rychleji než jinými prostředky MHD. Například jízda z Klánovic na Masarykovo nádraží trvá po železnici 26 minut, autobusem a dalšími prostředky MHD je to 55 minut.

Podle Jana Bürgermeistera je pro zatraktivnění železniční dopravy nutné modernizovat jak železniční vozidla, tak stanice a zastávky, aby se cestování vlakem stalo příjemnější a bezbariérovější. "Cesta vlakem by neměla být fyzicky náročnější než jízda tramvají," uvedl Bürgermeister.

Výhledově počítají České dráhy i Praha se zřízením nových linek osobní železniční dopravy. Nezbytnou podmínkou je však zvýšení kapacity železničních tratí ve městě. Situaci by mělo řešit tzv. Nové spojení, které má výrazně zlepšit propojení mezi pražskými stanicemi Hlavní nádraží, Masarykovo nádraží, Libeň, Holešovice a Vysočany. Jeho výstavba byla zahájena v roce 2004 a dokončení je možno očekávat v roce 2008.

Poté se počítá se zavedením průjezdných, "diametrálních" linek železniční dopravy. Vlaky příměstské dopravy by tedy neměly již končit na Hlavním či Masarykově nádraží, ale přes Hlavní nádraží projíždět. Přímé vlaky tedy v případě realizace těchto plánů pojedou z Milovic přes Lysou nad Labem, Hlavní nádraží a Říčany do Stránčic či z Nymburka přes Poříčany, Hlavní nádraží a Černošice do Řevnic. Příměstská železnice dává naději i slavnému "posázavskému pacifiku" (trať 210), který je ve špatném technickém stavu a periodicky mu hrozí zastavení osobní dopravy. Linka z Mělníka by přes Všetaty a Hlavní nádraží by totiž měla vést přes Vrané nad Vltavou do Dobříše a do Čerčan. Cestující na tyto spoje by měly přilákat i kratší intervaly, ve špičkách pouze patnáctiminutové.

Kromě stávajících spojů vedoucích přes centrum města se počítá i s takzvanými tangenciálními linkami, spojujícími přímo okrajové části metropole. První městská železniční linka vznikla v roce 2002 a spojuje Roztoky u Prahy přes nádraží Bubeneč a Holešovice s Libní. Ta by mohla být po případné rekonstrukci spojky Libeň - Malešice - Hostivař, využívané v současnosti víceméně jen pro nákladní dopravu, protažena až do Hostivaře.

Nová motorová jednotka Českých drah Regionova.
Nová motorová jednotka Českých drah Regionova (motorový vůz 814 a řídící vůz 914), vzniklá rekonstrukcí starých motorových vozů řady 810, na nádraží v Praze-Holešovicích
Foto: Radek Svítil/EkoList

Další tangenciální linkou by mohlo být spojení Běchovice - Malešice - Vršovice - Smíchov. Pro zajímavost: po trase Běchovice - Vršovice se můžete projet i dnes některými rychlíky ve směru Praha - Pardubice, ovšem jde jen o dočasnou (a zdlouhavou) objížďku po dobu výstavby Nového spojení. Otevřít osobní dopravě by se mohl i známý železniční "Most inteligence", který spojuje břehy Vltavy u Bráníka. Po něm by se svezli ti cestující, kteří by se chtěli z Vysočan přes Libeň a Krč dostat do Radotína.

Rekonstrukce nákladních spojek a obecně rozvoj městské železnice by s sebou pochopitelně přinesl i výstavbu dalších stanic a zastávek, resp. jejich úpravu pro odbavení cestujících. Kromě nového umístění zastávky Vyšehrad (stávající nevyhovuje umístěním v oblouku a je již desítky let uzavřena) by se cestujícím otevřela dosud jen nákladní stanice Malešice a vznikly by nové zastávky Zahradní město, Skalka, Jahodnice či Dolní Počernice.

Podle Jana Bürgemeistera by se jedné nové zastávky mohli Pražané dočkat již v nejbližších letech. U stanice metra B Rajská zahrada by na souběhu tratí 231 a 070 měla vyrůst železniční zastávka Rajská zahrada. Díky ní by se Pražané z této lokality mohly dostat na Hlavní nádraží za 10 až 12 minut. Intervaly vlaků ze směru Lysá nad Labem (231) přitom mají být po dokončení Nového spojení patnáctiminutové, ze směru Všetaty (070) třicetiminutové.

Všechny uvedené záměry pochopitelně závisí na získání peněz na jejich financování. Pro jejich realizaci bude rozhodující, zda se pro ně podaří získat podporu z fondů Evropské unie.


reklama

 
Radek Svítil

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist