https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/volby-2006-kamiony-ze-silnic-na-zeleznici-shoduji-se-politici
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Volby 2006: Kamiony ze silnic na železnici, shodují se politici

23.5.2006 11:43 | PRAHA (EkoList)
Všech pět hlavních politických stran, které mají největší pravděpodobnost uspět v letošních volbách, se ve svých programech bohatě věnuje problematice dopravy. Všichni se shodují v jednom: je potřeba přesunout dálkovou dopravu zboží ze silnic na železnici.
 

Předvolební programy hlavních stran věnují alespoň krátkou kapitolu výhradně problematice dopravy, ČSSD dokonce vydala zvláštní „Dopravní manifest“, který ještě rozvíjí informace obsažené v jejím programu. Společným tématem je přesun kamionové dopravy ze silnic na železnici i potřeba vystavět logistická centra, ve kterých se bude zboží na dráhu překládat. ODS chce navíc rozhýbat trh s železniční dopravou tím, že se zvýší konkurence.

nákladní loď
Politcké strany chtějí i vyšší podíl vodní dopravy. Ilustrační foto: Nákladní loď ČSPL Děčín v pražské Troji.
Foto: Jan Šatoplet/EkoList
K tomu mají přispět i jasná pravidla pro poplatky za užívání kolejí a železniční infrastruktury. Lepší kvalitu železniční dopravy v důsledku konkurenčního boje dopravců si přeje i program Strany zelených. Podle programu ODS nesmí ztrátovou dopravu osobní dotovat nákladní doprava na železnici. Hlavní pákou, na kterou sází politické strany, má být výběr mýtného na silnicích, které slovy KDU-ČSL „zdraží tranzitní dopravu a pomůže jí vracet se ze silnic na železnici.“ Program ODS k tomu dodává, že systém výběru by měl být zajišťován moderním satelitním systémem. Strana zelených ještě navrhuje zakázat jízdu kamionů na silnicích od pátečního odpoledne až do pondělního ráno, zatímco přeprava po kolejích by byla povolená. Ke zvýšení ekologicky šetrnější přepravy, především vyššímu podílu kombinované a vodní dopravy, se hlásí i KSČM.

S tím souvisí i slibovaná modernizace i rozšíření železnicí sítě v České republice. ČSSD slibuje modernizovat úseky III. železničního koridoru Praha-Plzeň-Cheb a moravskoslezký úsek z Dětmarovic na hranice se Slovenskem. Nově by měl vzniknout IV. koridor z Prahy přes Cheb na hranice s Rakouskem. KDU-ČSL slibuje modernizaci koridoru i dopravních uzlů Praha a Brno. ODS slibuje „územní ochranu a návaznost vysokorychlostních tratí na sousední státy“, KSČM chce klást důraz na „všestranné využití rozsáhlé železniční sítě“.

Stovky kilometrů nových dálnic

S přesunem dopravy ze silnic souvisí i snaha o zvýšení obejmu vodní dopravy. K ní se hlásí ČSSD, ODS i KSČM. Zatímco čeští komunisté hovoří neurčitě o „zvýšení podílu vnitrozemské vodní dopravy“, oba hlavní volební rivalové slibují konkrétní kroky. ČSSD chce vybudovat plavební komory na Labi v Přelouči a Děčíně, výstavbu kanálu Dunaj - Odra - Labe však výslovně odmítá. ODS chce „šetrným způsobem“ zlepšit dopravní podmínky na Labi a splavnit řeku Vltavu. V Pardubicích by měl vzniknout přístav s překladištěm na železnici připravovaný terminál v Břeclavi chtějí občanští demokraté prověřit „z hlediska budoucího napojení na Dunaj vodní nebo železniční cestou“.

Hlavní část volebních programů a konkrétní sliby politiků se však dotýkají stavby dálniční a silniční sítě. Volební programy ODS, KDU-ČSL a ČSSD shodně slibují výstavbu stovek kilometrů nových komunikací. Například moravské propojení dálnic D1 a D47, budějovickou D3, spojení Hradce Králové a Olomouce (D35) nebo výstavbu pražského okruhu. Strana zelených polemizuje s častou představou že napojení na dálnice přináší regionům ekonomický rozvoj. Naproti tomu slibuje rychlejší budováním komunikací „omezením výstavby zbytných dálnic“ a raději sází na stavbu menších a levnějších silnic a především obchvatů kolem měst a obcí. Navíc slibují v kombinaci mýtného s ekologickou daňovou reformou, že majitelé budou platit za svá vozidla podle objemu vypouštěných emisí. Komunistická strana ve svém prgramu neslibuje žádné konkrétní úseky nových dálnic, nicméně opakuje větu obsaženu již ve volebním programu z roku 2002, že "prosazuje při výstavbě dálnic a rychlostních komunikací zajistit, aby minimálně narušovala životní prostředí (hluk, exhalace, ekosystémy místní flóry a fauny, krajinný ráz)."

Hitem veřejné dopravy je cyklistika

Volební programy stran, které v příštím období pravděpodobně zasednou ve Sněmovně, jedním dechem dodávají, že vedle lepších podmínek na českých silnicích a rozšíření sítě komunikací je stejně důležitá podpora dopravy hromadné. ODS prosazuje, aby stát byl zodpovědný „za fungování systému jako celku a měl by zasahovat ve prospěch kvalitní nabídky služeb v mezinárodní dopravě a v páteřní dopravě dálkové a vnitrostátní“. Rozhodovat o platbách na veřejnou dopravu musí podle ODS samy regiony a obce. ODS chce, aby existovaly jen takové dopravní spoje, po kterých je poptávka a které „budou korektně objednány a zaplaceny.“ Také Strana zelených sází na posílení pravomocí samosprávy při objednávání služeb i zlepšení dopravní legislativy ČR. Zelení slibují rozsáhlou síť veřejné dopravy, kdy budou spoje na páteřní síti jezdit alespoň jednou za hodinu. Narozdíl od ODS však Zelení chtějí podporovat veřejnou dopravu také ze státního rozpočtu. "Prostředky půjdou jak na nákup služeb veřejné dopravy od různých dopravců, tak na dotace nákupu nových vozidel," říká jejich program

Prgram KDU-ČSL říká, že dotovat by se měla i veřejná doprava „pro provozovatele jednoznačně ztrátová.“ Cestující chce KDU-ČSL přilákat i modernizací nádraží a vlaků aby byly „čisté, rychlé a bezpečné“. Volební program i Dopravní manifest ČSSD chce také podporovat hromadnou dopravu, cílem má být „spokojený cestující, který dává přednost ekonomicky i ekologicky výhodnější hromadné dopravě, před individuálním automobilismem“. Vedle široké fungující sítě veřejné dopravy, slibuje ČSSD podporu pro vozidla na ekologické druhy paliv při obnově parku pro hromadnou dopravu. KSČM pro změnu sází na zkvalitnění systému různých slev jízdného a jejich začlenění v rámci integrované dopravy.

Hitem letošních předvolebních slibů v oblastí dopravy je zrovnoprávnění cyklistů. Co nejhustší síť cyklostezek slibuje Strana zelených, cyklistům na rozvoj slibuje výdaje ve výši 1 - 3 % z Fondu dopravní infrastruktury. Stezky zcela oddělené od automobilů slibuje i program KSČM, stejně jako KDU-ČSL (pro ní jsou kola „bezpečnou a ekologickou alternativou“) však nezveřejnila, žádné konkrétní detaily. Zato ČSSD slibuje navýšit prostředky na nové stezky „ze současných 100 milionů korun ročně na 2,5 násobek.“


reklama

 
Hugo Charvát

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist