BBC: Vesmírné záření neovlivňuje klimatické změny, říkají vědci

26.1.2004 12:09 | PRAHA/LONDÝN (EcoMonitor)
Klimatické změny způsobuje v první řadě lidská činnost a nikoliv kosmické záření, říká skupina jedenácti vědců z celého světa. Podle zprávy publikované v časopise EOS Americké geofyzikální unie má hlavní vliv na globální změny klimatu především produkce skleníkových plynů. Toto tvrzení vyvrací závěry vědeckého zkoumání z loňského června, které označilo právě kosmické jevy za příčinu globálního oteplování.

Výsledky společného bádání astrofyzika z Herbew University v Jeruzalémě Nir Shaviva a Jana Veizera, geologa z University v Ottawě, byly publikovány v loňském roce akademickým časopisem GSA Today, vydávaným Americkou geologickou společností. Podle jejich výzkumů je klima naší planety velmi silně ovlivňováno kosmickým zářením, částicemi o vysoké energii pocházejícími z vesmíru, které běžně ochlazují zemský povrch tím, že pomáhají vzniku oblačné vrstvy. Zvýšená sluneční aktivita snižuje množství kosmických částic ovlivňujích Zemi. To jsou podle Shaviva a Veizera hlavní příčiny globálního oteplování. Podle Shaviva a Veizera kosmické záření ovlivňuje kolísání klimatických teplot planety nejméně z 66  procent.

Naproti tomu autoři nové studie označují takové závěry za "vědecky špatné". Podle nich jsou již známé hlavní fyzikální procesy a jak počítačové modely, tak analýza dat prokazuje, že přispění člověka produkcí emisí CO2 a ostatních skleníkových plynů bylo dominantní pro posledních sto let klimatických změn.

Autoři zprávy v EOSu, pod vedením Stefana Rahmstorfaze z Institutu výzkumu klimatických dopadů v Postdamu, označili loňský výzkum za "chybný a založený na problematické metodologii". Argumentují tím, že jeho autoři rekonstruovali vliv kosmického záření v prehistorických dobách na zkoumání pouhých padesáti meteoritů, s tím, že mnoho dalších vědců vysvětluje jejich význam zcela jinak. Podle mezinárodního týmu EOSu založili jejich kolegové data na "jednom případě za 40 milionů let", zatímco letošnímu výzkumu se nepodařilo prokázat žádný vztah mezi klimatem a kosmickým zářením.

Jenže i když jsou závěry nového zkoumání postaveny na přesnější vědecké metodě, sami autoři přiznávají, že jejich studie pracuje s časovým měřítkem několika milionů let, zatímco současné problémy s ohříváním klimatu probíhají posledních sto let.

Podle článku Alexe Kirbyho BBC News Online 23. 01. 2004.

Hugo Charvát