https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/co-pisi-jini/kamiony-do-nemecka-poveze-vlak
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

MF Dnes: Kamiony do Německa poveze vlak

4.10.2005 | PRAHA | MF Dnes
Česko je od loňského dubna, kdy země vstoupila do Evropské unie, zablokováno kamiony. Jde vůbec se situací s nákladními auty na tuzemských silnicích něco dělat?
 
Když si místostarosta severočeského Dubí Jan Dráždil otevře v noci okno, může si být jistý, že uslyší zvuk, který připomíná jedoucí vlaky. U jeho domu přitom žádná trať není, ale jen třicet metrů od něj vede silnice k mezinárodnímu přechodu Cínovec.

Každý den tudy projíždějí tisíce kamionů a jejich proud se neztenčí ani v noci.

„Lidé, kteří mají domy přímo u silnice, jsou ještě v horší situaci. Divím se, že si dosud nelehli na silnici, aby tak protestovali proti neustálému hučení,“ říká Dráždil.

Kamiony po železnici?

Dubí má do budoucna alespoň nějakou šanci, že se situace změní. Už za pár dnů začne fungovat vlaková doprava z Lovosic do německého Duisburgu. Speciální vlak bude vozit mezi městy kamiony. Stejná doprava na obdobné trase (vlak končil už v Drážďanech) už existovala, ale loni ji saská vláda kvůli chybějícím penězům přestala platit. Nyní chce peníze na kombinovanou dopravu dát český stát, vláda o tom bude jednat zítra.

Službu bude provozovat soukromá firma, která si na sebe postupně bude muset vydělat sama.

„Dotaci budeme poskytovat tři roky a měla by se vyšplhat na víc než miliardu a půl. Je to drahé, je však nutné dopravovat zboží jiným způsobem, který je šetrnější k životnímu prostředí,“ řekla mluvčí ministerstva dopravy Marcela Žižková. „Uvědomuji si, že kombinovaná doprava odtud odvede jen několik desítek kamionů ročně. Lidé ale budou vděční i za to málo,“ soudí místostarosta Dráždil.

Kamiony z Dubí zcela odvede až dálnice z Prahy do Ústí nad Labem a dál na česko-německé hranice. Po její celé délce se nebude jezdit dřív než za tři roky.

Co ale bude s dalšími českými městy, která řeší obdobný problém jako Dubí? Sami odborníci připouštějí, že řešit situaci s kamiony, které Česko doslova zavalily po vstupu země do Evropské unie, je téměř nemožné. Pro dokreslení - loni v dubnu přijíždělo do Česka měsíčně kolem 271 tisíc kamionů, nyní je to zhruba 379 tisíc.

Už nyní je jasné, že třeba železniční dopravu kamionů přílišný boom do budoucna nečeká, byť by to ministerstvo dopravy chtělo a doufá, že by to částečně situaci na silnicích vyřešilo.

„Kombinovaná doprava je drahá a pomalá. Navíc se hodí jen pro určitý typ zboží, dopravci kladou důraz na rychlost a v tom železnice prohrává,“ říká Martin Felix, mluvčí organizace Česmad Bohemia, která sdružuje dopravce.

Státu tak zbývají už jen dvě možnosti, jak kamiony alespoň částečně regulovat a vydělat na nich.

„Regulaci jde částečně řešit tvrdšími kontrolami. Ze silnic díky nim zmizí problémoví dopravci. Zvýší se tak bezpečnost,“ konstatuje Jiří Novotný z Centra dopravního výzkumu. A vydělat by měl stát na zavedení elektronického mýtného. Zatím však není jasné, kdo v Česku bude systém na výběr mýtného provozovat. Vláda o konkrétní firmě zatím nerozhodla, má se tak stát v prosinci. Mýto by pak měly kamiony platit od ledna roku 2007.
reklama

 
Jan Vaca

| MF Dnes

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist