https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/co-pisi-jini/kamiony-stale-vic-valcuji-metropoli
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Právo: Kamióny stále víc válcují metropoli

4.4.2005 | PRAHA | Právo
Neprostupnou džunglí se stal v uplynulých měsících pro většinu řidičů osobních aut mířících do Prahy po dálnici D1 sjezd z dálnice na Jižní spojku.
 
Kvůli výraznému růstu počtu kamiónů projíždějících Prahou se často stává, že se osobním automobilům dokonce ani nepodaří odbočit. I podle nejoptimističtějších vyhlídek se přitom dálničnímu průtahu metropolí uleví nejdříve za více než rok.

Doslova k adrenalinovým situacím dochází zejména začátkem pracovního týdne, kdy je počet náklaďáků na českých dálnicích vyšší než obvykle. Kamióny se totiž na cestu vydávají opět po neděli, kdy mají výjezd ze zákona zakázaný.

"Je to k zešílení. Kolona aut se táhne většinou až od Průhonic, a když se po několika desítkách minut dostanete ke sjezdu na Jižní spojku, stává se, že se vám vůbec nepodaří odbočit. Tiráci jedou těsně za sebou a nepustí vás mezi sebe," postěžoval si Právu Jiří Došek, který podle vlastních slov absolvuje cestu z Brna do Prahy několikrát týdně.

Dopředu nepočítali

"Po vstupu ČR do EU došlo samozřejmě k nárůstu výměny zboží a kamiónové dopravy. S tím ale všichni museli počítat dopředu a infrastruktura se podle toho měla upravit," řekl Právu mluvčí Sdružení automobilových dopravců ČESMAD Martin Felix. "Bohužel se tak nestalo," dodal.

Nejhorší situace nastává podle něho vedle pondělků také v době, kdy končí volno školákům. "Nejhorší je to o prázdninách, kdy se nesmí vyjíždět ani v sobotu. Například v úterý po Velikonocích kamióny vyjížděly po několika dnech a na některých úsecích to byla doslova katastrofa," dodal Felix.

Přestože přesná čísla zatím k dispozici nejsou, vše nasvědčuje tomu, že počet kamiónů projíždějících metropolí vzrostl po vstupu ČR do Evropské unie opravdu dramaticky.

Bezmocní policisté

"Přesné údaje nemáme, k dispozici jsou zatím jen předběžná čísla z loňského podzimu. Ta ukazují na téměř čtyřicetiprocentní nárůst počtu kamiónů," řekl Právu ředitel Ústavu dopravního inženýrství Ladislav Pivec s tím, že konkrétní čísla by měl mít ústav k dispozici zřejmě v průběhu května.

Pražští dopravní policisté o komplikacích na příjezdových trasách před hlavním městem vědí. Podle jejich ředitele Pavla Švrčuly jsou ale jejich pravomoci omezené. "Máme specialisty, kteří kamióny kontrolují. Od našeho vstupu do EU na hlavních dopravních tepnách přibylo dopravního značení, které nařizují kamiónům, aby se držely pouze v jednom vymezeném pruhu. Přestupky samozřejmě monitorujeme, ale v současnosti je jedinou možností postihu bloková pokuta do tisíce korun," krčí rameny Švrčula.

Najít rychlé řešení se podle jeho názoru v nejbližší době nepodaří. "Praha nemůže vydat nějaký speciální zákon, kterým by nákladní dopravu v hlavním městě omezila. Kdyby to udělala, výrazně by přitížila komunikacím ve Středočeském kraji," vysvětlil Švrčula.

Pomoci má mýtné

Podle mluvčí ministerstva dopravy Marcely Švejnohové by mohlo ulevit nejen metropoli, ale i celé ČR od těžké automobilové dopravy zavedení elektronického mýtného, které loni na jaře schválila vláda. "Byli bychom vedle Rakouska a Německa třetí zemí v EU, kde mýtné platí. Pro přepravní společnosti je nyní levné jezdit přes území naší republiky," vysvětluje Švejnohová.
Podle původního usnesení vlády mělo být mýto zavedeno od roku 2006. "Reálně to ale vypadá, že se to podaří nejdříve v polovině příštího roku," uvedla Švejnohová.

I to je ale podle Felixe pouze dílčí řešení. "Dokud nebude dokončen obchvat okolo metropole, situace v Praze se nezlepší," tvrdí Felix.

Na dokončení obchvatu si ale řidiči musí počkat až do roku 2008. "Největším problémem v tuto chvíli nejsou finance. Jde o to, aby investor připravil včas všechny podklady k vybudování všech staveb," řekl Právu Pivec.
reklama

 
Petr Habáň

| Právo

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist