https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/co-pisi-jini/experiment-dp-s-emulzni-naftou-nevysel
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Právo: Experiment DP s emulzní naftou nevyšel

27.5.2008 | PRAHA | Právo
Již od loňského července měly být autobusy městské hromadné dopravy na emulzní naftu. Jezdilo jich ale jen pár, místo plánovaných 720, a ani letos tomu zřejmě nebude jinak.
 
Navíc stále není vyloučené, že celý experiment, který rozehrál bývalý ředitel dopravního podniku (DP) Tomáš Jílek, skončí fiaskem. „V rozšiřování projektu se od loňska nepokročilo, je to na stejné úrovni,“ sdělil Právu generální ředitel DP Martin Dvořák. „Čeká nás diskuse o tom, jak dál. Zda celý projekt buď uzavřít, nebo v něm pokračovat. Předpokládám, že bude rozhodnuto do konce června,“ řekl Dvořák. Podnik si nechal vypracovat externí firmou technický audit, který vyhodnocoval reálný dopad a přínos používání emulzní nafty. Závěry vyznívají tak, že pro nové typy ekologických autobusů, které DP má a které se nakupují, se ředěná nafta nehodí. „Bez rizika je možné ji používat u autobusů staršího data. Dlouhodobě to nic perspektivního není,“ shrnul Dvořák. Proto podnik ani nerozšiřuje počet garáží, které by emulzní naftu čerpaly. „Držíme se jen na jedné,“ konstatoval. Ta je v Řepích. Přitom podle původních plánů mělo emulzní naftu čepovat pět garáží autobusů. Projekt měl přinést úspory a ekologičtější dopravu. Proslýchá se ale, že vydělat na něm měla především třebíčská firma SVA, která zakázku na dodávky emulzní nafty získala bez výběrového řízení. Smlouvu s ní uzavřel Jílek a radní pro dopravu Radovan Šteiner (ODS), aniž ji schválilo představenstvo DP. SVA měla ročně ředit devět miliónů litrů. Nepříliš jasné jsou například kalkulace okolo spotřební daně, respektive, jaký podíl z daňového zvýhodnění emulzní nafty, které činí zhruba deset korun na litr, získá DP a kolik zůstane SVA. Podle dobře informovaného zdroje by daňové zvýhodnění pro SVA činilo ročně 90 miliónů. Odborníci odhadují, že čistý zisk by mohl dosáhnout 20 miliónů. Radní Šteiner se již dříve k uzavřené smlouvě vyjádřil, že když ji podepíše ředitel, on smlouvu jen spolupodepisuje. Dopravní podnik má z litru dostat 4,50 koruny, ale z toho je třeba odečíst nárůst spotřeby této nafty a častější výměny filtrů. Tudíž úspora má být pouze 2,40 koruny, ale zase je třeba pořídit jiné pumpy a jiné nádrže. Takže nula od nuly pojde. S ředěnou naftou začal DP experimentovat před osmi roky, kdy zahájil pilotní projekt rozdělený do tří etap. Na tu poslední ale nedošlo, a tak i výsledky jsou prý jen orientační. Navíc řidiči tvrdí, že autobusy jezdí do kopce hůře. „Mají jezdit na to, na co byly jejich motory zkonstruované,“ tvrdí stále předseda odborového sdružení DP – Autobusy Jiří Čada. „Můj názor je, že celá akce zajde na úbytě,“ dodal. *** Čeká nás diskuse o tom, jak dál. Zda celý projekt buď uzavřít, nebo v něm pokračovat. Předpokládám, že bude rozhodnuto do konce června Martin Dvořák, ředitel DP Výhody ředěné nafty * autobusy méně kouří * emise jsou nižší * odpadají krádeže řidiči autobusů, protože nafta se nehodí do osobních aut Nevýhody ředěné nafty * asi o 12 % vyšší spotřeba * častěji se musí měnit motorový olej a filtry * v zimě je nepoužitelná kvůli obtížnému startování * nehodí se pro všechny typy autobusů
reklama

 
Jana Šprunková

| Právo

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist